Transportatorii din România se confruntă cu o provocare semnificativă: până la 31 decembrie 2024, toate camioanele și vehiculele de transport marfă care operează între statele Uniunii Europene trebuie să fie dotate cu tahografe inteligente de generația a doua. Această măsură este impusă de o directivă europeană, iar dispozitivul monitorizează automat timpul de conducere, opririle și locația vehiculului, pentru a asigura respectarea timpilor de odihnă și a menține standardele de siguranță rutieră, conform UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România).
Cu toate că termenul limită se apropie, doar o mică parte din flota de transport din România a fost echipată cu aceste tahografe moderne. În prezent, din aproximativ 60.000 de camioane implicate în transporturi internaționale, doar 10.000 au fost modernizate corespunzător.
Echiparea vehiculelor presupune costuri considerabile și un timp extins de instalare, motiv pentru care mulți transportatori se tem că nu vor reuși să se conformeze în timp util. În caz contrar, riscul este interzicerea accesului la transporturile internaționale începând cu 1 ianuarie 2025.
În Germania, încălcarea acestei reglementări este considerată gravă, iar în Franța, amenzile pot ajunge la 30.000 de euro sau chiar la un an de închisoare. Vehiculele neconforme pot fi oprite la frontieră și transportate la un atelier autorizat pentru instalarea tahografului, generând astfel costuri suplimentare semnificative.
România se clasează pe locul trei în UE în ceea ce privește transporturile internaționale, o industrie vitală pentru economia națională, contribuind cu 7,81 miliarde de euro în 2023, o sumă care depășește exporturile din sectorul IT. Neconformarea ar putea avea un impact economic major, generând pierderi de locuri de muncă și venituri.
UNTRR a cerut autorităților naționale și europene prelungirea termenului de implementare cu doi ani, astfel încât tahografele să poată fi instalate în timpul inspecțiilor tehnice periodice. În plus, UNTRR atrage atenția că provocările întâmpinate de transportatorii români nu sunt izolate. Conform unui sondaj IRU, doar 6,42% dintre vehiculele intervievate la nivel european au fost echipate cu tahografe inteligente versiunea 2.
România este dezavantajată de numărul limitat de producători de tahografe, doar două companii având drept exclusiv de vânzare, ceea ce crește costurile. Spre deosebire de alte state UE, transportatorii români nu pot achiziționa tahografe din străinătate fără a plăti taxe suplimentare către reprezentanții locali.
UNTRR continuă să facă presiuni asupra autorităților pentru a obține sprijin financiar din fonduri europene, astfel încât transportatorii români să se conformeze noilor reguli fără a fi afectați economic. În paralel, UNTRR organizează discuții la Bruxelles, în speranța găsirii unei soluții care să evite excluderea transportatorilor români din piața europeană.
Transportatorii români se află într-o cursă contra cronometru pentru a-și moderniza flotele, încercând să navigheze între constrângerile financiare și cele logistice. Cum viitorul accesului lor pe piața europeană este incert, presiunile asupra acestora cresc.
Lasă un comentariu