Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Elevii din clasele primare vor învăța să gestioneze conținut digital și să navigheze în siguranță online, din 2024-2025

Începând cu anul școlar 2024-2025, elevii din clasele primare vor trebui să dobândească abilități de salvare a pozelor, informațiilor și adreselor web pe dispozitive portabile, cu ajutorul unui adult. Aceste cerințe fac parte dintr-un proiect de ordin pentru aprobarea noului cadru de competențe digitale pentru elevi, lansat în consultare publică de către Ministerul Educației. Noul cadru de competențe va fi integrat în profilurile de competență ale elevilor din învățământul preuniversitar începând cu anul școlar 2024-2025, conform documentului propus de Ministerul Educației.

Ministerul a informat că dezvoltarea acestui cadru a implicat colaborarea unor specialiști din Ministerul Educației, inspectorate școlare județene, casele corpului didactic, universități, precum și reprezentanți ai industriei IT din România. Grupul de lucru a beneficiat și de suportul experților din cadrul Băncii Mondiale.

Proiectul prevede că elevii din clasele primare trebuie să dezvolte mai multe competențe digitale, inclusiv:

  • Explorarea unor contexte familiare de utilizare a dispozitivelor și aplicațiilor digitale, pentru a le folosi cu încredere.
  • Înțelegerea funcțiilor de bază și a unor date digitale simple, cum ar fi text, imagini și videoclipuri.
  • Identificarea asemănărilor și diferențelor între obiecte reale și cele virtuale.
  • Evaluarea avantajelor și limitărilor învățării tradiționale comparativ cu cea desfășurată într-o clasă virtuală.
  • Identificarea, cu ajutorul unui adult, a ariilor în care competențele digitale proprii necesită îmbunătățiri.
  • Argumentarea necesității dezvoltării competențelor digitale personale.
  • Identificarea nevoilor personale de informare și accesarea conținutului digital, cu sprijinul unui adult.
  • Aplicarea unor strategii simple de căutare și criterii de selecție a surselor digitale, sub îndrumarea unui adult.
  • Salvarea și identificarea conținutului digital pe diverse dispozitive, cu ajutorul unui adult.
  • Utilizarea tehnologiilor digitale și a mijloacelor de comunicare adecvate, în scopul interacțiunii sociale, cu sprijinul unui adult.
  • Verificarea identității digitale (de exemplu, accesarea contului de pe platforma școlii).
  • Editarea și exprimarea prin mijloace digitale în diverse formate.
  • Modificarea și îmbunătățirea resurselor digitale existente, cu ajutorul unui adult.
  • Înțelegerea și respectarea drepturilor de autor și a licențelor, cu sprijinul unui adult.
  • Învățarea modului de funcționare de bază a dispozitivelor digitale și crearea unor secvențe simple de cod.
  • Aplicarea măsurilor de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, cu sprijinul unui adult.
  • Conștientizarea riscurilor legate de utilizarea datelor personale în mediile digitale și aplicarea unor măsuri de protecție.
  • Înțelegerea riscurilor asociate utilizării inadecvate a tehnologiilor digitale pentru sănătate și bunăstare, precum și aplicarea unor măsuri preventive.
  • Recunoașterea și semnalarea cazurilor de hărțuire cibernetică către adulți.
  • Înțelegerea impactului pe care tehnologiile digitale îl au asupra mediului înconjurător.