Save 20% off! Join our newsletter and get 20% off right away!

Criza educațională: Majoritatea elevilor de clasa a IX-a nu stăpânesc noțiunile de bază

Conform raportului final al proiectului Romanian Secondary Education (ROSE), aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a testați la limba română se încadrează în categoria „funcționalitate limitată și risc” pentru materia din clasa a VIII-a. Această categorie indică stăpânirea minimală sau chiar lipsa noțiunilor de bază, generând dificultăți majore în asimilarea materiei din clasa a IX-a.

În ceea ce privește matematica, 91% dintre elevii testați în cadrul aceluiași proiect sunt clasificați în categoriile de risc crescut. Testele au fost realizate de Brio Teste Educaționale SRL, în baza unui contract de 297.500 de euro finanțat printr-un împrumut al Guvernului României de la Banca Mondială.

Evaluările, desfășurate între octombrie și noiembrie 2023, au urmărit identificarea lacunelor acumulate de elevi în clasele V-VIII, lacune care persistă la intrarea în liceu. Scorurile au arătat că, în medie, elevii se află la nivelul cunoștințelor din jumătatea clasei a VIII-a, în ciuda faptului că sunt înscriși în clasa a IX-a.

Deși raportul a fost publicat în noiembrie 2024, măsurile concrete pentru sprijinirea elevilor afectați întârzie să apară. În plus, nu s-au făcut demersuri pentru a analiza problemele din ciclul gimnazial care au condus la aceste rezultate.

Raportul subliniază importanța intervenției timpurii, ideal începând din clasele V-VIII, pentru a reduce decalajele educaționale. Specialiștii atrag atenția că ignorarea problemelor fundamentale poate duce la eșecuri repetate în învățarea noțiunilor de nivel superior.

Testarea s-a concentrat pe identificarea elevilor cu scoruri sub 60 de puncte – limita considerată necesară pentru funcționalitate. Cei mai afectați elevi, care au înregistrat scoruri sub 20 de puncte, prezintă un risc major de abandon școlar și nepromovare.

Raportul recomandă măsuri imediate, adaptate fiecărui nivel de dificultate, pentru a evita accentuarea acestor decalaje istorice.